fbpx
test

עקרון האיטיות הקמת בית יונה חלק 1

עקרון האיטיות ללמוד מהשבלול

בית יונה לספר את הסיפור בראיה לאחור – תעוד זה לא

היום אני בישורת האחרונה לפני סיום פרויקט הקמת בית יונה – המשכן לחיוניות במצפה אבירים בגליל המערבי. אני עובר ימים אינטנסיביים מבוקר עד ערב; עובד, עובד ועוד פעם עובד כשאני מגיע למיטה אני נופל שדוד אך ראשי ממשיך לעבוד. דווקא עכשיו, ברגעים אלה, החלטתי לנוח, לבחור  את עקרון האיטיות, כקו מנחה, ולכתוב את הסיפור של הפרויקט, אך לא כמעשה של תעוד אלא כסיפור של מסע פיזי, נפשי ורוחני.

מסע שדרש ודורש ממני לחיות את היסוד החי מידי יום ביומו. אכן ברור שסיפור במבט לאחור מעצב את האמת בהתאם לתוצאות. כמו כן, ברור שסיפור בדיעבד מתבסס על הזיכרון, המשמיט פרטים למכביר ומאדיר פינות נידחות. אך מי אנחנו ללא הזכרון שלנו. כל אחד ואחד מאתנו הוא מיתולוגיה של אדם אחד. וכל פרויקט טווה את המיתולוגיה שלו עצמו עבור המשתתפים בו ,העוקבים אחריו והמשתמשים בו .

עקרון האיטיות

דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים

קהלת, ט' י"ז

 

בעקרון האיטיות מומלץ להאט בכל פעולה ופעולה כדי להרגע, להבחין ולבחור. האיטיות מלאת שימת הלב מאפשרת ליסוד החי לקשור קשרים שנותקו בעדינות וברכות.

איטיות ואונות המוח ימין ושמאל

הרבה מאוד מהקשיים שלנו בעולם המודרני נובעים מדומיננטיות בולטת של האונה שמאלית של המח. האונה הזריזה, החכמה, האנליטית, המילולית, המתזמנת, הפורטת לפרטים ושופטת. האונה זו דומיננטית על האונה הימנית. האונה הימנית היא חזותית, מוסיקלית, אינטואיטיבית, מזהה מכלולים, נטולת מושג זמן, איטית ונינוחה. חוסר האיזון בין האונות יוצר קשיים מרובים ביניהם: חוסר שקט פנימי, שיפוטיות, שיפוטיות עצמית, דיבור פנימי בלתי פוסק, אובססיביות, חרדה, שתלטנות, הצמדות ועוד. האיטיות מסיעת לאונה הימנית לזכות במרכזיות ודומיננטיות זמנית כדי להביא בסופו של דבר לאיזון בין השתיים, ולשיתוף פעולה פורה ביניהן. הקושי להאט נובע מחוסר הרצון של האונה שמאלית לוותר על השליטה שלה. האפשרות לאלץ אותה לזמן מה לעשות כך מאפשר לה לנוח וגם לנו ולראות דברים שניתן להבחין בהם רק מזווית ראייתו של הצב.מסלול לימודי ממוקד - לשחות בים הפנימי

עקרון האיטיות וגילוי היסוד החי

כאשר נעים באיטיות ניתן להבחין בדברים יותר עדינים וקטנים. כשאני הולך בדרך מסוימת אני חווה יותר, מבחין ביותר, מעורב יותר, נוגע יותר, מאשר כשאני חולף באותה דרך דוהר בכלי רכב ממונע או אף רכוב על סוס דוהר. אמת, ליעד ( אם יש כזה) אני אמנם מגיע מהר יותר אך בדרך הייתי נוכח פחות, וגם הקדשתי לדרך עצמה פחות זמן. היכולת להבחין בדברים העדינים השקטים הנחבאים אל הכלים חשובה ושימושית מאוד. את יסוד החי כמעט אין לי סיכוי לגלות מגבו של סוס ובודאי שלא בקצבה של המכונה. אם אני מעונין להכירו וליצור עמו קשר אני חיב להתאים את עצמי לקצב שלו ולסולם הצלילים שלו.

אם אני מעונין להיות מוביל של חיי ולא להיות מובל ע"י הנסיבות ודרקוני הרגשות אני צריך לזהות את התרחשויות כמעט בעת לידתם. רגשות עדינים וקטנים יותר קל להכיל, לנהל ולתעל מאשר רגשות עוצמתיים וסוחפים; כך גם אירועים והתרחשויות בין אישיות וחברתיות. האיטיות מאפשרת להנות מיופיו של פרח אחד, מתנועתו של פרפר אחד, ומהמיה של גל אחד. לעומת זאת בקצב מהיר, אם בכלל הצלחתי להבחין בישויות הנבדלות ובדידות, אני מתייגם כמידע המנותק מתחושה ומרגש. בקצב האיטי אני יכול להנות מתנועות עדינות של גופי להקשיב לקולות פנימיים העולים ממנו, ללמוד חוכמה הצבורה בגוף וממתינה רק לי לעשות בה שימוש.

כשעקרון השקט ועקרון האיטיות נפגשים

הקצב האיטי יוצר שקט: שקט פנימי וחיצוני. שקט שלעיתים אנו נוסעים הרחק כדי לחפשו, ולעיתים נדירות אף מוצאים אותו, אם לא שיננו במידה משמעותית את הקצב שהגענו איתו. השקט הזה מאפשר לנו לשמוע דברים שברעש הולכים לאיבוד; ברעש חיצוני הנולד מחיים אינטנסיביים ורעש פנימי הנולד מהדיבור הפנימי הבלתי פוסק. השקט של האיטיות אינו מאיים על השמיעה אלא מגביר אותה ומאפשר לנו לשמוע את קולו של היסוד החי שהינו אחת הישויות השקטות ביותר כפי שכבר תואר. האיטיות מאפשרת לנו להקשיב וגם לשמוע את היסודות החיים בכל באבן, בפרח, בנמלה ובשכן שלנו. האיטיות מאפשרת לנו באופן פרדוקסלי להתגבר על הבדידות.

האטה וחופש והבחירה

האטה מובילה אל החופש. היכולת שלנו להאט מאפשרת לנו לזהות היכן אנו נמצאים בכל רגע ורגע ולזהות צמתים שבהן ניתן לבצע בחירה (ראה עקרון הצומת). ככל שנדבק באיטיות ונתרגל אותה נזהה יותר צמתים, ובכל צומת נוכל לזהות יותר ויותר אפשרויות בחירה. ברגע שיעמדו בפנינו יותר אפשרויות בחירה בכל צומת נתונה נהנה מחופש גדול יותר אשר יבסס ויעמיק את השקט שבתוכו נחייה ויאפשר לנו להאט בעת הצורך בקלות יתר.

עשיה נוכחת מתוך תשומת לב ערנית – Mindfulness

עקרון האיטיות אינו מטיף לפלגמטיות, כבדות, והעדר עשיה אלא לעשיה נוכחת מתוך תשומת לב ערנית. כשם שמתן דומיננטיות זמנית לאונה הימנית אין מטרתה להדיח את האונה השמאלית, אלא להחזיר שיתוף פעולה הרמוני בין השתיים ולשם מימוש עשיר יותר של היכולת האישית. כך גם הדגשת האיטיות מטרתה להעשיר האפשרויות התפקודיות של האדם, לחברו ליסודו החי ולהקנות זמינות לאיכויות של האיטיות והמהירות לפי צורך ובחירה.

יש רגעים שטוב, נכון ובטוח לפעול מתוך מנגון אוטומטי וישנם רגעים אחרים שנכון לפעול בנחת מתוך תשומת לב ובחירה מקסימלית. בחלק גדול מהתרגילים של השיטה יש דגש גדול על עקרון האיטיות, והוא מהווה כלל מנחה. הפנמת עקרון האטיות משפיעה השפעה עמוקה על כל מישורי החיים ואיכותם. התרגול האינטנסיבי של עקרון זה מלווה ע"י האמונה שמה שאדם יודע הוא לא יכול שלא לדעת. אם פעם הוא נגע בשקט הנולד מהאיטיות, הוא ידע שהשקט קיים. אם הוא אבד, האדם ידע לחפשו, לזהות אותו ולחזור אליו. ככל שיעשה זאת יותר פעמים הזמן שהוא יסתיר פניו ממנו יתקצר וילך.

אודות המחבר

איתי אלטשולר

מייסד ומנהל פרויקט היסוד החי. מקים האקדמיה לחיוניות ובית יונה.
מחבר הספר "לחיות את היסוד החי".

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

© זכויות היוצרים לתכנים באתר זה שייכים לפרויקט היסוד החי ולאיתי אלטשולר | שיווק וקידום בגוגל ע"י לאוניד אוסטרובסקי

close

נהנתם הפיצו את החיוניות :)